Munchkin – gra dla ludzi zwariowanych

Dzisiejszym wpisem rozpoczynam kategorię gier. Długo się wahałam, ponieważ nie jestem znawczynią grającą od kołyski. Mam z grami do czynienia od kilku lat i tylko okazjonalnie, pomyślałam jednak, że może będzie to interesujące dla kogoś, kto podobnie jak ja kiedyś, chciałby porobić coś ciekawego, a kompletnie nie miał rozeznania w grach. Udało nam się (z TŻ) trafić na kilka fajnych gier, dzięki którym można miło spędzić czas z przyjaciółmi i rodziną, rozerwać się, a przy okazji poćwiczyć nieco umysł. Dziś odsłona pierwsza – Munchkin, wersja polska, gra karciana stworzona przez Steve’a Jacksona i ilustrowana przez John’a Kovalica, przeznaczona dla 3-6 osób. 

Munchkin - prezentacja
Munchkin – prezentacja (fot. własna)

Gramy w trzy osoby. Będziemy używać wersji rozszerzonej gry oraz Wróżkowym pyłkiem, a także dodatkiem Lochy – Lochy dotarły do nas niedawno (dzięki Olu 🙂 ). Była to pierwsza nasza rozgrywka z jego udziałem.  A do zachowania dobrej kondycji przydadzą się zakąski :).

Przy dużym wysiłku niezbędne są zapasy energii
Przy dużym wysiłku niezbędne są zapasy energii (fot. własna)

Zazwyczaj dobrze jest, jeśli ktoś pilnuje zasad gry, u nas zazwyczaj to TŻ, tym razem ma jednak pomocnika, który obserwuje nas z wyżyn drapaka :).

Nad wszystkim czuwa sędzia
Nad wszystkim czuwa sędzia (fot. własna)

Mamy do dyspozycji karty Drzwi, które służą do penetrowania podziemi, gdzie napotykamy na potwory, klątwy i inne ciekawe rzeczy, oraz karty Skarbów, które otrzymujemy po pokonaniu potwora. Potworów w ciemnościach nie brak, każdy ma określony poziom, oznaczający jego siłę i aby z nim wygrać, trzeba mu przeciwstawić większą siłę w bonusach i własnych poziomach. Walka z potworem otwiera możliwości zawierania i zrywania sojuszy, podkładania komuś świń (lub nie), współpracy lub przeszkadzania. W zależności od tego z kim gramy, jak bardzo wszyscy uczestnicy rozgrywki są wciągnięci w grę, można dozować ilość „nieczystych zagrań” lub też iść na całość. Wróżkowy pyłek nieco łagodzi grę premiując pomaganie innym graczom.

Lochy wprowadzają do rozgrywki urozmaicenie w postaci właściwości miejsc. Jeśli graliście w wersję podstawową, to z Lochami jest to zupełnie inna gra.

Początek rozgrywki
Początek rozgrywki (fot. własna)

Gra nawiązuje do klimatu fantasy. W czasie gry możemy zmieniać Rasy – możemy stać sie Elfem, Niziołkiem, Krasnoludem i Człowiekiem, oraz Klasy – możemy być Wojownikiem, Kapłanem, Złodziejem i Czarodziejem. Możliwe są różne kombinacje Ras i Klas, można również mieć dwie, o ile trafi do nas karta Super Munchkina lub Mieszańca. Każda z Ras i Klas ma określone właściwości i umiejętności.

Rozgrywka polega na ciągnięciu kart ze stosów w odpowiedniej kolejności, zagrywaniu ich, stosowaniu się do poleceń na nich umieszczonych. W odpowiednim momencie należy użyć kart z ręki. Wygrywa zawodnik, który pierwszy osiągnie 10 poziom (w naszym wypadku do oznaczania poziomów używamy counterków widocznych na zdjęciach).

Rozgrywka
Rozgrywka (fot. własna)

Koniec rozgrywki zostawia nas zmęczonych, rozemocjonowanych, ale zadowolonych. Teraz przydaje się przerwa albo coś spokojniejszego :).

Finisz
Finisz (fot. własna)

Dodaj komentarz